نکاتی درمورد پیاده‌روی

دسته ها: اخبار

نکاتی درمورد پیاده‌روی
عضو هیات علمی دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: پیاده​روی باعث كاهش وزن نمی​شود بلكه از اضافه وزن جلوگیری می​كند.

سعید شاكریان اظهار كرد: پیاده​روی برای سنین مختلف دارای تعاریف مختلفی است؛ به عنوان مثال پیاده​روی برای شخصی در دامنه سنی 18 تا 30 سال نمی​تواند تاثیری در كاهش وزن داشته باشد ولی جریان خون، چرخش حركت هورمون​های خون و فعالیت فیزیولوژیكی بدن را فعال می​كند.

وی ادامه داد: اما در سنین سالمندی، پیاده​روی هم می​تواند سلامتی را به افراد برگرداند و گاهی هم ممكن است از اضافه وزن آن افراد ممانعت كند. در كل افراد مختلف می​توانند بهره​برداری​های متفاوتی از پیاده​روی داشته باشند كه این امر به سن، جنس و میزان فعال بودن فرد بستگی دارد؛ مثلا چنانچه فردی فعال باشد، پیاده​روی تاثیری روی فیزیولوژی بدن او ندارد. برعكس چنانچه شخص، فردی كم​تحرك باشد، اثرات خوبی روی او خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشكده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینكه پیاده​روی صحیح و سالم دارای اصول خاصی است، افزود: جهت شروع هر فعالیتی بهتر است كه از پیاده​روی شروع كرد، مخصوصا در افرادی كه بی​تحرك هستند و قصد شروع فعالیت را دارند.

وی ادامه داد: چنانچه فرد قصد رسیدن به مرحله یك فعالیت سریع مثل دویدن را داشته باشد، حتما باید چهار هفته اول را پیاده​روی آهسته داشته باشد، سپس چهار هفته دوم را تركیبی از پیاده​روی آهسته و سریع داشته باشد (پیاده​روی آهسته 50 متر، پیاده​روی سریع 50 متر) و در نهایت چهار هفته سوم آهسته راه رفتن، سریع راه رفتن و نرم دویدن و در چهار هفته چهارم هم همین روند را ادامه دهد. در كل باید گفت كسی كه قصد دارد دویدن را شروع كند باید از ماه دوم یا سوم شروع كند و نمی​تواند فی​البداهه شروع به دویدن كند. ضمن اینكه زمان پیاده​روی در چهار هفته اول باید بین 20 تا 30 دقیقه باشد و بعد به تدریج و باتوجه به شرایط، این زمان می‌تواند افزایش پیدا كند.

شاكریان اظهار كرد: برای پیاده​روی حتما باید از كفش مناسب استفاه كرد، ضمن اینكه زمین نیز باید مناسب باشد؛ چرا كه وقتی انسان روی زمین می​ایستد، زمین به اندازه وزن انسان به او نیرو وارد می​كند و زمانی كه فرد راه می​رود این نیرو چند برابر می​شود و مفاصل اندام​های تحتانی تحت فشار قرار می​گیرند. این امر سبب می​شود جریان خون نیز كند شود ولی به تدریج بدن سازگاری لازم را پیدا می​كند.

وی گفت: كسانی كه مشكل مفصلی دارند بهتر است پیاده​روی را به فعالیت در استخر تبدیل كنند و در آب راه بروند. توصیه می​شود افرادی كه مشكل آرتروز دارند در آب راه بروند تا روی زمین.

این فیزیولوژیست ورزشی افزود: وقتی شخص می​خواهد راه برود، این راه رفتن بهتر است روی چمن باشد تا روی آسفالت و زمین هر چه نرم​تر باشد، فشار وارده به اندام تحتانی كاهش پیدا می​كند.

وی بیان كرد: هر چه سن بالاتر باشد، راه رفتن مفیدتر خواهد بود. به عبارت دیگر هر چه سن كم​تر باشد، پیاده​روی اثر زیادی بر فیزیولوژی بدن ندارد و اصولا بدن افراد در سنین پایین​تر طوری است كه تحمل بیشتر از راه رفتن را هم دارند.

شاكریان با اشاره به نوع لباس افراد جهت پیاده​روی، اضافه كرد: برای مناطق گرمسیری مثل خوزستان توصیه می‌شود عمدتا افراد لباس نخی به تن کنند كه عرق را جذب كند. وقتی بدن عرق می​كند، این عرق در اصل واكنش بدن به گرما است. بخشی از این عرق، آب میان بافتی است و بخشی نیز آب متابولیكی است كه بر اثر سوخت‌وساز كالری​های بدن دفع می​شود. بنابراین اگر قرار است فرد در هوای آزاد پیاده​روی كند بهتر است كه از پیراهن روشن استفاده كند تا آفتاب را جذب نكند.

وی با تاكید بر آزاد بودن لباس برای اشخاص دونده و پیاده​رو، گفت: در فعالیت​های ورزشی هر چه لباس آزادتر باشد، بهتر است؛ زیرا لباس چسبان ممكن است عرق را به خوبی به خود جذب نكند. از طرفی سطح پوست باید آزاد باشد كه تعریق مناسب انجام گیرد و جریان مویرگ​های سطح پوست نباید تحت فشار باشد.

این فیزیولوژیست ورزشی عنوان كرد: به لحاظ فیزیولوژی بهترین زمان برای پیاده​روی نزدیك به غروب است، البته به جز ماه رمضان. در ماه رمضان پیاده​روی باید بعد از افطار باشد. در ماه​های عادی پیاده​روی می​تواند در زمان هایی انجام شود كه اشعه آفتاب و آلاینده​ها در پایین​ترین سطح خود قرار دارند. شدت اشعه ماوراءبنفش در نزدیکی غروب، كاهش و اثرات آن روی بدن كم می​شود. از طرفی سطح ازون در این ساعت در سطح نرمال قرار می​گیرد. البته این نزدیکی غروبی كه گفته می​شود نسبی است چرا كه به عنوان مثال در زمستان ساعت 5 بعدازظهر ممكن است دم غروب محسوب شود و در تابستان 8 بعدازظهر.

وی در خصوص تاثیر پیاده روی در لاغری نیز اظهار كرد: برای افراد سالمند پیاده روی ممكن است از اضافه وزن آن‌ها جلوگیری كند، مشروط بر اینكه رژیم غذایی آن ها بهم نخورد. یك ساعت پیاده روی، بین 120 تا 130 كالری می سوزاند و یك فرد جوان با خوردن یك كیك فنجانی آن 120 كالری را جبران می كند؛ بنابراین پیاده روی خیلی اثری روی او ندارد.

شاكریان ادامه داد: بنابراین پیاده روی باعث كاهش وزن نمی شود بلكه از اضافه وزن جلوگیری می كند که این هم در صورت رعایت رژیم غذایی است. برخی افراد بعد از پیاده​روی بلافاصله غذاهای پركالری مصرف می كنند و اضافه وزن می آورند و می گویند نمی​دانیم چرا اینقدر پیاده روی می كنیم ولی اضافه وزن می آوریم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا پیاده روی برای بیماری نیز مفید است؟ گفت: قطعا همین طور است. اخیرا تحقیقات نشان داده كه برای اینكه بتوان ظرفیت هوازی ریه‌ها را افزایش داد، می توان پیاده روی كرد. افراد كم‌تحرك حجم ریه هایشان کم می شود و پیاده​روی سبب می شود كه تنفس بهتر صورت گیرد و مقاومت راه‌های هوایی كمتر شود و از آن جا كه فعالیت بیشتری انجام می شود، اكسیژن بیشتری نیز دریافت می شود. از طرفی جریان خون (فشار خون) تنظیم می شود و طبیعتا هورمون‌ها فعالیت خود را به نحو احسن انجام خواهند داد و در كل پیاده‌روی بر فیزیولوژی تمام بدن اثر می‌گذارد. در واقع تحرك باعث می شود تعادل بدن طبیعی شود و زمانی كه این تعادل بهم بخورد، نتیجه اش یا اضافه وزن و یا كاهش وزن خواهد بود‌.

اخبار