پشت پرده سرگردانی فارغ التحصیلان علوم انسانی در بازار کار!

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پشت پرده سرگردانی فارغ التحصیلان علوم انسانی در بازار کار!

مشکل اشتغال فارغ التحصیلان علوم انسانی دو دلیل دارد: اولا پذیرش دانشجو بدون عنایت به نیازهای کمی و کیفی کشور، ثانیا ضعف و ناکارآمدی علوم انسانی و فارغ التحصیلان آن در بعضی رشته ها به ویژه در پاسخگویی به نیازهای بخش های دولتی و خصوصی.
حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در پاسخ به پرسشی پیرامون کاربردی سازی علوم انسانی در جامعه بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از وقوع انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در طول سی و هشت سال اخیر تلاش هایی برای تحول در علوم انسانی و ارتقای جایگاه آن در جامعه صورت گرفته و بی انصافی است اگر آن تلاش ها نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: واقعیت این است که تحول در علوم انسانی ای که از عقبه چند قرنی بهره مند است و تمدن جدید غرب تمام قد از آن حمایت می کند کار آسانی نیست؛ با این وجود تلقی من این است که اگر متولیان تحول در علوم انسانی از سال های گذشته به برداشت درستی از تحول و مسیر آن دست یافته بودند و برای تحقق برنامه تحول سرمایه گذاری کافی صورت می گرفت ما امروز به مراتب جلوتر از نقطه ای بودیم که در آن هستیم.
این پژوهشگر حوزه علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: البته این مسئله را نیز باید متذکر شوم که طی دهه اخیر موج تازه ای در زمینه تحول بنیادین با رویکرد صحیح شکل گرفته و در طول همین 10 سال دستاوردهای بزرگی داشته است. در کل امیدوارم این موج تازه که به آن اشاره کردم سال های آینده تصویر تازه و قدرتمندی از پیوند جوهره علوم انسانی و تعالیم اسلامی کند.
حجت الاسلام غلامی در پاسخ به این سوال که چرا فارغ التحصیلان علوم انسانی در جامعه محلی از اعراب و جایی برای اشتغال ندارند، گفت: نباید مطلق صحبت کرد و بدون توجه به آمارهای صحیح قضاوت داشت. بله! بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها در عرصه علوم انسانی شغل مناسب رشته تحصیلی خود را پیدا نمی کنند ولی درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری که شغل مورد علاقه و مرتبط با تحصیلات خود نزدیک می شوند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی از دو جا ریشه می گیرد؛ اولا پذیرش دانشجو بدون عنایت به نیازهای کمی و کیفی کشور و ثانیا ضعف و ناکارآمدی علوم انسانی و فارغ التحصیلان آن در بعضی رشته ها به ویژه در پاسخگویی به نیازهای بخش های دولتی و خصوصی. این دو مشکل باید در فرآیند جذب دانشجو و همچنین تحول در علوم انسانی مرتفع شود.
حجت الاسلام غلامی در مورد صدور اندیشه انقلاب از طریق علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: اساسا علوم انسانی اسلامی به طور طبیعی حاوی پیام های اصولی انقلاب اسلامی است و اگر بتواند قلمرو خود را بیرون از مرزهای ایران یعنی جهان اسلام گسترش دهد به طور طبیعی یکی از مصادیق صدور حضور نرم انقلاب است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار