کنکور ۱۴۰۲ و تاثیر ۴۰ درصدی سابقه تحصیلی پایه دوازده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌و پرورش گفت: سابقه تحصیلی کلاس دوازدهمی‌ها در آزمون کنکور سراسری سال آینده ۴۰ درصد در محاسبه نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد گذاشت.

محسن زارعی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما افزود: بر اساس قانون و تغییراتی که در نحوه برگزاری آزمون کنکور سراسری ایجاد شده است، کنکور از سال بعد فقط برای دروس تخصصی و دو بار در سال برگزار می‌شود و داوطلب می‌تواند به اختیار خود، در یک و یا هر دو آزمون شرکت کند.کنکور ۱۴۰۲ و تاثیر ۴۰ درصدی سابقه تحصیلی پایه دوازده
آقای زارعی با بیان اینکه کارنامه صادره برای نمره کل داوطلب تا دو سال معتبر و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده است، گفت: از این پس صرفا دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی مورد امتحان خواهد بود و به جای دروس عمومی معدل سال آخر دوره متوسطه لحاظ می‌شود. همچنین ضرائب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه‌های آزمایشی حذف شده اند.
او افزود: سابقه تحصیلی هر داوطلب میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است. این امتحانات باید مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به طور استاندارد، کیفی، تشریحی و امن مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش توسط بخش سنجش وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف برگزار شوند. از این رو سهم نمره سابقه تحصیلی در آزمون سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط بر اساس نمرات پایه دوازدهم، در سال ۱۴۰۴ نمرات پایه‌های یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس نمرات پایه‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) خواهد بود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌و پرورش گفت: سابقه تحصیلی کلاس دوازدهمی‌ها در آزمون کنکور سراسری سال آینده ۴۰ درصد، و برای سال‌های بعد به ترتیب ۵۰ و ۶۰ درصد در محاسبه نمره کل داوطلب تأثیر قطعی و نه صرفا تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

زارعی افزود: در خصوص داوطلبین فارغ التحصیل نظام قدیم آموزشی از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌و پرورش گفت: آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری در سال دو بار برگزار و نتیجه آن تا دو سال برای انتخاب رشته داوطلبین معتبر است و نمره آن در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ پنجاه درصد و از سال ۱۴۰۴ به بعد ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب محاسبه خواهد شد.
برای داوطلبین فارغ التحصیل نظام قدیم از سال آینده (۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌شود و به نسبت گفته شده در هر سال تأثیر قطعی خواهد داشت.
ضرائب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه‌ها برای پذیرش آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در همه گروه‌های آزمایشی حذف میشود.

آقای زارعی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ترمیم سابقه تحصیلی برای کلیه دانش آموزان اقدام نماید، افزود: پذیرش در رشته محل‌هایی که پر متقاضی نیستند صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور خواهد بود.

او گفت: در حال حاضر تغییری در سهمیه‌های موجود در پذیرش داوطلبین ورود به آموزش عالی رخ نداده است و این سهمیه‌ها حذف نخواهند شد.
محسن زارعی با بیان اینکه هدف اصلی کاهش اضطراب و عدالت آموزشی است، گفت: برگزاری دو نوبت آزمون اختصاصی به صورت سراسری در سال به هیچ عنوان به معنی دو مرحله‌ای شدن کنکور نیست بلکه برای کاهش بار روانی و اضطراب داوطلب است. علاوه بر این اعتبار نتایج هر آزمون به مدت دو سال برای داوطلب محفوظ است.

شیوه برگزاری آزمون (مبتنی بر سؤالات فراتر از محتوای کتب درسی و روش‌های غیرمتعارف و غیر اصولی تست زنی) نهفته است که به هیچ عنوان ابزار مناسب و عادلانه‌ای برای سنجش استعداد و سواد دانش آموز برای ورود به نظام آموزش عالی نیست. همین امر باعث گسترش کلاس‌های کنکور برای آموزش محتوای غیر ضرور به روش‌های غیر اصولی شده است و طبیعتا این موضوع باعث شده است که تا حدی افرادی که امکان هزینه کرد بیشتر برای این امر داشته اند بهره بیشتری از ظرفیت دانشگاه‌ها ببرند.
با اصلاح این رویه و بازگرداندن چرخه یادگیری به محتوای اصیل آموزش و پرورش و نیز سنجش استاندارد و توزیع شده در طول زمان (و نه یک شبه و نصف روزه) در قالب آزمون‌های نهایی مدیریت شده، شانس موفقیت میان اقشار مختلف جامعه اعم از مناطق برخوردار و کمتر برخوردار یا دهک‌های مختلف اجتماعی به یکدیگر نزدیکتر خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار