رشد سهم اشتغال در بخش صنعت و خدمات در سال ۱۴۰۰/ چند درصد از بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد، سال گذشته بخش خدمات با ۴۹.۸ درصد و بخش صنعت با ۳۳.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که نشانگر افزایش ۰.۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، اشتغال در بخش خدمات در سال ۱۴۰۰، ۴۹.۸ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۴۹.۳ درصد به ثبت رسیده است که این آمار نشانگر رشد ۰.۵ درصدی است. تعداد اشتغال در بخش خدمات در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۸۳ نفر بوده  است که این آمار نسبت به سال قبل آن ۲۱۷ هزار و ۹۴۳ نفر افزایش تعداد شاغلان را نشان می‌دهد.

کاهشی بودن آمار اشتغال زنان در مقایسه با مردان

بر این ‌اساس، تعداد اشتغال مردان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲۳۴ هزار و ۵۸۸ نفر افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که آمار اشتغال زنان در بخش خدمات کاهش ۱۶ هزارنفری داشته است.

طبق گزارش مرکز آمار، سهم اشتغال مردان در سال گذشته نسبت به سال قبلش ۰.۶ درصد معادل ۲۳۳ هزار و ۹۰۹ نفر افزایش‌یافته است در این بخش نیز سهم اشتغال زنان حدود ۵۲ هزار و ۹۸۵ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

سهم صنعت از اشتغال کشور

در سال ۱۴۰۰ سهم اشتغال در بخش صنعت ۳۳.۸ درصد بوده است که این آمار در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۳.۳ درصد بوده است که رشد ۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد در این بخش هفت میلیون و ۹۲۹ هزار و ۴۳۹ نفر مشغول به کار بودند که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش اشتغال ۱۸۰ هزار و ۹۲۴ نفری را به دنبال داشته است.

سهم شاغلان در بخش‌های صنعت در سال ۱۴۰۰ افزایش ۵.۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ و سهم شاغلان بخش کشاورزی ۱.۱ درصد کاهش را داشته است.

وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی

بر اساس گزارش منتشر شده سهم اشتغال در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰، ۱۶.۳ درصد است که این آمار در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۷.۴ درصد بوده است؛ بنابراین، کاهش ۱.۱ درصدی را در این بخش شاهد هستیم.

تعداد شاغلان در این بخش سه میلیون و ۸۲۷ هزار و ۲۴۵ نفر هستند که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۱۵ هزار و ۵۸۷ نفر بیکار شده‌اند.

سهم مردان در اشتغال بخش کشاورزی ۱۶.۲ درصد بوده است که این آمار در سال قبلش ۱۷.۲ درصد بوده است که نشانگر کاهش یک‌درصدی است، سهم زنان در بخش کشاورزی نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، کاهش ۱.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

 

رشد سهم اشتغال در بخش صنعت و خدمات در سال ۱۴۰۰/ چند درصد از بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند؟

 بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به سال قبل ۱۳۹۹، ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییــــرات نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به سال گذشته تغییری نیافته است.

کاهش ۰.۲ درصدی نرخ بیکاری در گروه سنی ۳۵ -۱۸ ساله

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۳۵ -۱۸ ساله نشان می‌دهد که ۱۶.۵درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بودند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. این شاخص نسبت به سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش‌یافته است.

چند درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار بوده‌اند؟

بررسی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۳.۶ درصد (بیش از ۹۵۷ هزار نفر) جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. این نرخ حاکی از آن است که نسبت به سال قبل ۰.۶درصد کاهش داشته است.

سهم جمعیت بیکار فارغالتحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در سال ۱۴۰۰ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳.۶ درصد بوده است که نسبت به سال ۹۹ حدود ۴.۷ درصد افزایش داشته است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۱.۴درصد افزایش داشته است.

بر اساس نتایج آمارگیری در سال ۱۴۰۰، سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۸.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. این شاخص نسبت سال قبل ۰.۸درصد افزایش داشته است.

سهم اشتغال ناقص چقدر است؟

همچنین آمار جمعیت دارای اشتغال ناقص حاکی از این است که ۱۰.۲ درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری است. سهم اشتغال ناقص در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۰.۷ در صد افزایش داشته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار